Persbericht 25 november 2015

Nieuws

Kindvriendelijke zoekmachine bereikt drie maanden na lancering meer dan 80% van alle basisscholen.

Jouwzoekmachine.nl is de start van Mediawijs zoeken.

Krap drie maanden na de lancering van JouwZoekmachine.nl, blijkt hoeveel behoefte er is aan toegang tot een versimpeld en begrijpelijk internet. Vanaf volgende week bieden duizenden basisscholen hun leerlingen de zoekmachine aan via de online leer portalen van Heutink ICT, de Rolf groep en De Steve JobsSchool.

Deze week is de Week van de Mediawijsheid waarbij op scholen en in bibliotheken extra aandacht wordt besteed aan het mediawijzer maken van kinderen. Kinderen zoeken al heel jong online en het wordt in het enorme aanbod steeds moeilijker om geschikte informatie te vinden op zoekvragen. Sinds de lancering van de eerste zoekmachine ter wereld die zoekresultaten geeft per leesniveau, hebben veel scholen JouwZoekmachine.nl spontaan omarmd. Een kind van 8 jaar krijgt meer plaatjes en een simpelere tekst te zien dan een kind van 14 jaar. Volgende week zullen ook de 2 grootste Nederlandse onderwijsaanbieders Heutink ICT en de Rolf groep de gratis zoekmachine actief aanbieden in hun online leerportalen (MOO & QL-Online). Ook bij de Steve JobsScholen van Maurice de Hondt wordt de zoekmachine aangeboden.

Heutink ICT directeur Rogier Borggreve is verheugd de nieuwe gratis zoekmachine te kunnen aanbieden: “We kunnen kinderen nu veilig en op hun eigen leesniveau het internet op sturen en dat is in deze tijd waarin ze continu online zijn een enorme stap voorwaarts.” Marcel Raats, directeur van de Rolf groep noemt de zoekmachine “een must voor het leren zoeken op Internet en een verrijking van de online leeromgeving van de Rolf groep.”

Ook voor bedrijven

Bedrijven kunnen ook van deze technologie gebruik maken. Zo lanceert KPN nog dit jaar een app die kinderen toegang geeft tot een geschikt internet. Elk bedrijf dat via een website wil communiceren met kinderen kan een eigen zoekbalk met niveaus opnemen. Zelfs partijen die laaggeletterden ondersteunen, contacteren WizeNoze. Hiermee wordt de behoefte om het internet simpeler te maken voor een grote groep mensen steeds duidelijker.

De maker van deze zoekmachine, de Amsterdamse startup WizeNoze is blij verrast met het brede gebruik van JouwZoekmachine.nl. Diane Janknegt (oprichter van Wizenoze): “De resultaten zijn beter dan verwacht, de recensies zijn geweldig, en dat terwijl onze technologie nog volop in ontwikkeling is. Elke week zien we het gebruik van de JouwZoekmachine toenemen.”

• Prowise en Wizenoze maken samen internet relevanter voor de klas
    Mijlpalen

Prowise en Wizenoze maken samen internet relevanter voor de klas

Amsterdam, 6 december 2018 – Wizenoze en Prowise bundelen de krachten. Met deze...

• Pearson UK en Wizenoze kondigen samenwerking aan na Wizenoze’s koninklijke innovatie showcase
    Mijlpalen

Amsterdam, 26 oktober 2018 – Pearson UK en Wizenoze gaan samenwerken om leerlingen en...

Kijk wat Wizenoze voor je kan doen.